En yeni en iyi kitaplar burada!
Kitapları Beğendiniz mi?

Yeni kitaplardan haberdar olmak ve ücretsiz pdf kitap kazanmak için e-posta listemize şimdi abone olun!

Invalid email address
Spam yok. Haftada 1 e-posta. En iyi kitaplar. Ücretsiz pdf kitaplar. İstediğiniz zaman ayrılabilirsiniz. 

Bu Kitabı Türkçe Arama Motoru ararım ile arayın!

faa184b86407b8b0714c73228408976a
Bayanlar Rüyalar Ejderhalar
Ursula K. Le Guin
Metis Yayıncılık

Ursula K. Le Guin’in Dünyası

 

MUSTAFA YELKENLİ

» Kadınlar Rüyalar Ejderhalar Kitap Özeti ve Kısa Açıklaması

 

Ursula LeGuin

Kadınlar Rüyalar Ejderhalar

yay. haz. Bülent Somay, Müge Gürsoy Sökmen,
Deniz Erksan

Metis Yayınları, 1999, 140 s.

 

İnsan haftada on beş saat
çalışmayla yaşamını kazanabiliyorsa, başka şeyler için pek
fazla süreı kalıyor anlama gelir. O denli ki, kim bilir hayatlarını
renklendirecek çocukları, el işçiliği, aşçılık, şarkı söylemek
benzer biçimde kabiliyetleri ya da kafa yoracak pek enteresan düşünceleri
olmayan huzursuz tipler, bu süre bolluğu yüzünden şöyle bir
dolanıp mamut avlamaya karar vermiş olabilirler. Sonrasında da,
becerikli avcılar sırtlarında bir ton et, kucak dolusu fildişi ve
bir hikâye okuyarak bitkin argın geri dönüyorlardı. Yaşamı
değiştiren et değildi burada. Hikâyeydi.”

Kuşkusuz hikâyedir. İnsanın anlatacak
bir şeyi yoksa, yaşam denilen serüven nedir ki? Bir ihtimal birazcık
abartılı olacak fakat, insanın yaşamına yön veren, gelişimin
itici motoru olan şey hayal gücü ve bu hayal gücünü sonsuz
mecralara akıtacak olan şey de hikâyedir. Sanat bu olgunun bir
devamı değil mi? Ve giderek bilim, teknoloji bunlardan
beslenmiyor mu?

Söz yada anlatım… Anlatımı
çeşitlendiren, giderek zenginleştiren sonsuz hayal gücü…
Yukarıdaki alıntıda Ursula LeGuin söz, hikâye ve eylemi teke
indirgeyerek hayal gücüne bağlar. Hayal gücünü önemser bir
tavırla denemelerini yazarken başarılı ürünler verdiği
bilimkurgunun ve fantastik dünyanın mevzuları arasında
boğulmaksızın yazın dünyasında etkinliği olan her şeyi,
psikolojiyi, zamanı de gözler önüne sermeye çalışır. Sadece
kuşkusuz tüm bu mevzuların başında da bilimkurgu
gelir.

LeGuin öyle geriye çekilerek utangaç
bir şekilde bilimkurguyu savunmaya girişmiyor. “Bilimkurgu bir
kaçış edebiyatı mı?” sorusuna Tolkien’in düşlem için söylediği
benzer biçimde “evet bir kaçış edebiyatıdır ve bu yüzden muhteşemdir”
demiyor. Çünkü bilimkurgunun bir kaçış edebiyatı olmadığını
düşünüyor. Fakat bunun yanı sıra daha cüretli bir iddiada
bulunuyor. Bilimkurgunun giderek romanın yerini alacağını ve
romanın giderek tükendiğini, tükeneceğini söylüyor. Ve sonrasında
kaçış edebiyatı masalına bir başka iddiayla yanıt veriyor:
Düzmece gerçekçilik süreımızın kaçış edebiyatıdır.

Aslına bakılırsa bilimkurgunun bir
kaçış edebiyatı olup olmadığı sorusuna bir çırpıda yanıt vermek
zor. Eğer çocukluğunuzda, yeşil derili, antenli, patlak gözlü
ve ellerindeki korkunç silahlarla dünyayı salgın eden
uzaylıların öyküsünü özetleyen “spaceopera” türünden
serüven ağırlıklı resimli bilimkurgu kitaplarıyla büyüdüyseniz,
bir ihtimal evet yanıtı verirsiniz. O öyküler minnacık çocuk
dünyasından sizi alır, başka mekânlara taşırdı. Bu ruhsal
etkilenimi çok iyi bilen yazarlar bilimkurgu formları içinde
egemen cemiyet yapısına ve ideolojisine yönelik, günlük
dertlerinizden meydana gelen tepkilerinizi nötrleştirerek
dikkatinizi başka yönlere çeker, sizi tehlikeli düşüncelerden
uzaklaştırmaya çalışırlardı. Günlük gerçek dünyanın problemlerının
içinden kopartarak başka dünyaların olağanüstü serüven
atmosferinde mutlu kılarlardı sizi. Siz de bu kaçıştan mutluluk
duyarak günlük sıkıntılarınızdan bir süreliğine uzaklaşmış
olurdunuz.

Fakat eğer Bradbury, Huxley, Lem ve
LeGuin okuyarak bu mevzuda deneyimlerinizi zenginleştirmiş,
kitap ve yazar dağarcığınızı genişletmişseniz “kaçış”a
yanıtınız kesinlikle hayır olacaktır. Çünkü ciddi sayılabilecek
bilimkurgu örneklerini okurken kendi gerçekliğimiz bir tokat
benzer biçimde yüzünüze çarpıyorsa o süre bir kaçışın söz mevzusu
olmadığını, aksine koskocaman bir uyarının
sizi çepeçevre sardığını göreceksiniz.

Mülksüzler ve Karanlığın Sol Eli adlı yapıtlarında
ideolojinin de romanlarda –fert kadar olmasa da– yer almasının
gerekliliğini gösteren LeGuin, kaçış edebiyatının en muhteşemi
olan fantastik edebiyatın da yazın içinde saygın bir yeri
olabileceğini kanıtlar.

Kaçış edebiyatı muhabbeti sürüp
giderken 70’li yıllarda Orhan Duru, Türk Dili dergisinde
yayımlanan bir yazısında, bilimkurguyu çağdaş masallar olarak
nitelendirmişti. LeGuin çağdaş masal iddiasına farklı
yaklaşarak çağdaş dünyanın mitolojisi benzetmesinde bulunur
bilimkurgu için. Ve devam eder: “Çünkü bilimkurgu, bilim ve
teknoloji tarafından derinden derine şekillendirilmiş ve
değiştirilmiş olan dünyamızı kavramak için, mityapıcı
özelliğini kullanır; özgünlüğü ise bu özelliği yeni araç-gereç
üzerinde kullanmasındadır.”

Türkiyeli okur, önce
Mülksüzler’le karşılaşmasından ötürü LeGuin’i bilimkurgu
yazarı olarak tanır. Sadece sonrasında Yerdeniz
kitaplarıyla düşlem edebiyatında da kendini kanıtladığını ve
entelektüel birikimiyle önemli bir yazar olduğunu kavrar. Her
ne kadar anarşist ve ödünsüz bir feminist oluşu kimilerinin pek
hoşuna gitmese de, LeGuin’in yazdıklarıyla bilimkurgu
dünyasında saygın bir yer edindiğini kimse yadsıyamaz. Bu kez
de denemeleriyle karşımızda, üstelik bir tek bilimkurgu ve
düşlem edebiyatıyla sınırlı olmaksızın. Bir tek bilimkurgunun
özgü okurları için değil, edebiyat tutkunları için
de…

İlginizi çekebilir:  Gönül Aşktan Yana

 

Listeme Ekle()

No account yet? Register

» Kadınlar Rüyalar Ejderhalar Kitabını Beğendiyseniz
» Kadınlar Rüyalar Ejderhalar Kitabı için Yorum, İnceleme veya Alıntı Paylaşmak ister misiniz?